onsdag 10 april 2013

Helt nödvändigt planeringsverktyg?



På bilden syns min GPS- och pulsklocka, som jag fick i födelsedagspresent i slutet av 2010. Jag klarade mig bra utan den under de 10 månader som jag då hade löptränat, men sedan jag fick den, så är den i stort sett alltid med under mina rundor.

Den är av en ganska enkel modell, men ger ändå många möjligheter till uppföljning. När jag kommer in efter en runda, så vet jag hur långt jag har sprungit. Jag kan kolla på en karta var jag har sprungit, vilket är lysande då mitt lokalsinne är sådär. Under ett lopp vet jag hur snabbt (eller långsamt) jag avverkar varje kilometer och kan därmed försöka justera mitt tempo om det behövs. Om jag tränar backintervaller, så kan jag se på min puls om jag verkligen tar ut mig så mycket som jag vet att jag kan.

Sedan finns det förstås mer avancerade modeller, som exempelvis visar tempo i realtid och som stannar av sig självt när du stannar. Utmärkt, tänker jag, vid intervallträning och när rödljusen inte är samarbetsvilliga. Ibland drömmer jag om att införskaffa en sådan modell. Som så många andra tekniska prylar, så har GPS-klockan skapat behov som jag inte visste att jag hade… 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar